デジタルトランスフォーメーション Digital Transformation(DX)

 

国内でも、デジタルフォーメーションDX導入の動きが活発化しています。そこで、成功の鍵について、私見をまとめましたので、少しでも参考になれば、幸いです。 In Japan, “Digital Transformation(DX)”is gathering momentum, then may I state my opinion as to the key to success, and it would be appreciated for your reference.

 

半年前の投稿で、リモートワークにおける上司と部下の関係における、新たなスキルの必要性について言及しました。その後の状況の変化として、リモート作業を要件とする海外の求人を散見し、国内ではリモートワークを苦手とする上司の存在を示唆する報道記事を拝読した記憶があります。Blog submitted 6 months ago, the need for new skill for improving relationship between supervisors and subordinates was pointed out. After that the situation is changed; one at overseas recruiting is now quite often to call remote-base engagement, and other a certain article on Japanese social media reported some supervisors are found bad at remote work.

 

30年近くになりますが、世界的ブランドのERPソリューションを導入には、必ず、組織毎にその文化や体制に沿ったカスタマイズがなされ、カスタマイズ専門システムハウスが隆盛を極めた状況が散見されました。 DX(ITインフラとソリューション)に対して、同様の不適切な対応がなされることは、何としても避けなければなしません。 すなわち”失われた20年”を繰り返しては日本に将来はありません。 Almost 30 years ago, in Japan there flourished so many system houses specialized in customization of world class ERP solutions. For DX(IT infrastructure and solution), those wrong measures never be taken by any means. That is “Lost 20 years” will not be repeated for looking forward to the bright future of Japan.

 

現在の組織にとっては受け入れがたいとしても、リモートワークを苦手とする上司を部下から切り離しながら、他方、彼らのプロとしての経験や専門性を生かす重要な役割を与える機会ともなり得ます。改めて確認すると、変革には思い切った組織の文化や体制の見直しが必要不可欠であることは自明の理です。 これが、成功の鍵です。Even though unacceptable to existing organizations, those supervisors bad at remote work are to be removed from subordinates, in turn this is the opportunity for them to be appointed to important roles for leveraging experiences with professional competence and expertise. Transformation, once again, does mandate drastic overhaul of culture and structure of organization. This is it, the key to success.

 

従来、上司とは、部下に対して、常に組織としての行動規範を示し、”報連相”を要求し、オフィスの机に呼び寄せ対面で指導・助言を行う”プロフェッショナルであるべきという”組織文化のもと、推進してきたと言えます。しかしながら、”ジョブ型雇用”の導入が広く喧伝されつつある現在、上司は自ら書き上げた”職務記述書”に基づき、部下の面接を行い、採用することを求められる時代に移り変わっているのです。 In a conventional style, the supervisor, for subordinate, does insist on compliance to the organizational code of conduct, require behaviors ruled by norms “(HO-REN-SO)Report/Contact/Consultation”, summon subordinate to his desk for performing face-to-face direction /advice, and promote this kind of professionalism under organizational culture. However, the introduction of “Job-type Employment” is being trumpeted widely, then supervisors are required to write out “Job Description”, have interviews with subordinate candidates and determine the employment by the changing times being reflected.

 

上記、私見に対するご批判、ご賛同については、Linkedin上の”Contact Info”でメール願います。 Highly appreciated if you readers shall post any comments positive and negative through mail indicated in “Contact Info” of Linkedin.  

 

Updated on March 18, 2001 Akira Fukagawa

2021年3月18日更新 深川 彰

2021年03月17日 深川 彰